Friluftsliv myter

Af: Kaare Meldgaard

Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning… nej, der findes dårligt vejr 😀 en orkan på Færøerne er noget man skal holde sig fra selv i det bedste tøj, og alt regntøj bliver gennemvådt bare du er ude i regnvejr lang tid nok…

Det skal gås væk… helt korrekt J – Gamle søren siger ”Tab for alt ikke lysten til at gå. Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til og går fra enhver sygdom. Jeg har gået mig mine bedste tanker til, og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den” (eller… sygdom og skader skal ikke nødvendigvis gås væk… men det skal prøves… 😀 )

Uld varmer når det er vådt… Nej – uld varmer ikke når det er vådt, det er mindre koldt end syntetisk og specielt bomuld, men det mister stadig 40-50% af sin isoleringsevne – så er man kold så skift til tørt

Du skal sove nøgen i soveposen… jeg har aldrig helt forstået logikken i den her… det er åbenbart noget man lærer ved militæret? – men termodnamikkens love dikterer nu engang at et lag tøj (gerne uldundertøj) skaber mere isolering og mindre luftcirkulation tæt ved huden.

Du skal bruge støvler for ikke at vrikke om…  som udgangspunkt nej, til langt det meste vandring som danskere laver er sko et bedre valg – med mindre du har kroniske ankel problemer eller vandre med meget tung oppakning i stiløst terræn. Studier viser at, med mindre du bruger fuld stive alpin støvler, så er chancen ikke markant mindre for at vrikke om i støvler kontra sko – den proprioceptive sansning som lader foden sanse og kompensere for terrænet sætte ude af spil af den tykke, hårde sål. Muskler og sener i dit ankelled trænes og aktiveres ikke ordentligt så det bliver svagere, og højden i støvler er typisk højere så større chance for at rulle rundt (plateau sko effekten). Så til dagsture og længere ture i danmark, til dagsture og hytte ture i bjergene og med let oppakning i bjergene er sko for langt de fleste (med den rette tilvænning og træning selvfølgelig) det bedste valg.

Komfort handler om hvor mange ting du har med til lejren…

Nej… komfort handler om den samlede vandreoplevelse – så hvis du primært er på tur for bål og lejrhygge, og går korte dagsetapper, så kan mad fx godt fylde noget. Men skal du vandre 20+km om dagen handler komfort primært omkring hvor tung din taske er, så pak let og kun det nødvendige J

Letvægts betyder dyrt og skrøbeligt…

Nej… det kan være dyrt, og det kan være skrøbelige, men godt letvægts udstyr er simpelt, har få ting der kan gå i stykker, og er langt fra nødvendigvis dyrere end samme kvalitets ”standard” udstyr…. Og så tager man noget færre ting med, så den samlede pris på alt man har med vil være lavere.

Letvægts betyder du fryser …

Nej… hvem har lyst til frivilligt at fryse? – letvægts betyder typisk du har quilt med, let underlag og let men varmt dunjakke … så nej, har du ordentligt udstyr og erfaring så betyder letvægts bestemt du har varmen J

En syntetisk sovepose varmer mere end en dunpose hvis den er våd….

Nej… eller en sandhed med modifikationer. Det er rigtigt at en gennemvåd dunpose kan klappe helt sammen, hvorimod en fiberpose vil beholde mere (men langt fra alt) af sit loft – men at sove i en gennemvåd fiberpose er stadig koldere end at sove uden den på i sit tøj… lektien er… lav være med at få din sovepose våd!

Højere vandsøjletryk betyder mere vandtæt….

Nej, stoftype og kvalitet, og opbygning af telt og kvalitet af telt har langt mere at skulle have sagt end tallet for vandsøjletryk. De to mest populære stoftyper er pu behandlet polyester og silikoneret nylon. Den første er billigst, holder typisk dårligere – men kan sagtens have højere vandsøjletryk end silnylon … som er lettere.

Vandtæt og åndbart ….

I hvert fald en sandhed med modifikationer. Jo membran og belægningstype skal tøj som Gore tex og lignende kan ånde, og jo det er vandtæt (til en vis grad) … men det ånder bedst når det ikke er vådt… og er klart med vandtæt når det ikke skal ånde…. Bliver overfladen af jakken våd (som den jo gør når det regner 😀 ) så nedsætte det den åndbare proces hvor vanddamp diffunderer ud og fordamper på overfladen, er overfladen allerede våd vil mere og mere vanddamp fanges inden i jakken og den føles fugtig og klam/kold

Du skal bruge 2 par strømper…

Ideen er det nedsætter friktion ved at indføre et ekstra lag… men det virker meget minimalt, og du danner mere sved som er en af hovedårsagerne til vabler – så nej som udgangspunkt er et par bedre (med mindre det er så koldt du skal bruge 2)

Du mister mere varme fra hovedet end resten af kroppen…

Ja og nej – som udgangspunkt mister du ligeså meget varme fra hovedet som resten af kroppen (tilnærmelsesvist) dvs mængden du mister er proportional med procentdel af overfladen – så for de fleste 7-10%, der er en lille smule større blodgennemstrømning end visse steder på kroppen, men også mindre end andre – så det passer meget godt – noget der kan føre til højere tab rent procentvist er selvfølgelig at man har tendens til mindre beklædning på hovedet, så rådet om hue når man sover holder fint.

Frysetørret er den letteste, hurtigste løsning…

Det er i hvert fald en af de dyreste og mest affaldsskabende J … du kan lave ligeså let, hurtigt og meget mere varieret og velsmagende mad ud af ret få ingredienser – som fx couscous, kartoffelmos, ost, tørret kød, svamde og grøntsager, olivenolie, mayo, pesto, nødder … man spiser lokale råvare, couscous tager ligeså kort tid som frysetørret at tilberede, man bestemmer selv portionsstørrelsen, prisen er ca. 1/3

Tør dit tøj i bunden af soveposen…

Hvis du gerne vil have våde, kolde tæer og en dun eller fiberpose der bliver våd så ja… ellers så nej. Tøj tørres ved vind og temperatur. Regner det er den mest effektive måde at tørre tøj på når du er nået i lejer at beholde det på, spis noget og bevæg dig for at holde varmen og tør det med kropsvarme.

Du må max bære xx% af din kropsvægt…

Ja hvor meget må/skal man bære ? – nogle siger 20 andre 25% – nogle mener alle kan gå med 30 eller flere kilo… det bedste råd? Går med så lidt som din erfaring, komfortniveau og pengepung tillader dig det (her snakker vi ”ren” vandre tur og ikke hygge shelter tur J ) typisk vil max vægt være 15kg alt inklusivt – og gerne lettere

Du skal undgå at få våde fødder…

Altså man skal jo ikke hoppe i enhver vandpyt og å der findes J men våde tæer tager man ikke skade af, og typisk går man så er de heller ikke kolde (med mindre vi er under en 5- 0 grader) … selvfølgelig skal man ikke gå mange dage i streg med våde fødder, men med ventilerede sko tørrer de hurtigt igen, og få tørret dem i pauser og i lejren

Drik alkohol hvis du fryser… de fleste ved godt efterhånden den ikke holder – du føler dig varmere på grund af blodtilstrømning til huden – men det sænker din kernekrops temperatur… så dårlig ide i længden (lidt ala tis i bukserne for at få varmen 😀 )

Punkter dine vabler med en synål og træk tråden igennem… jo… hvis du gerne kraftigt vil øge chancen for infektion ved at bruge en tråd med bakterier på (og sikkert også nål) samt gøre healings processen langsommer ved at fjerne den beskyttende og healende væske kroppen har produceret….Gå aldrig ned på grej! Nej… eller jo selvfølgelig skal man have det rette grej med og ikke mangle noget – men du har ikke brug for meget, og ideer om ikke at ”gå ned” på grej indikerer en frygt for at mangle noget som bunder i manglende erfaring og fører til at man typisk får alt for meget grej med som man ikke bruger… så før lister over hvad du har med på tur, og efter hver tur kig på hvad du fik brugt, brugt lidt og ikke brugt – vær skrap – skær væk (på nær et lille førstehjælps kit) og du sparer kilo uden at gå ned på grej – tvært imod gør grejet nu (eller manglen af grej) at du netop ikke går ned på grund af vægten af det

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait